Porady

Czy warto kupić Apple WATCH?

To zależy…do czego chcemy go używać.
Na początku warto zwrócić uwagę, że Apple oferuje 3 rodzaje zegarków.

WATCH SPORT
WATCH
WATCH EDITION

Różnica między nimi polega na rodzaju tworzywa użytego do wykonania koperty zegarka, co z kolei wpływa (dość znacznie) na cenę urządzenia. I tak cena najtańszego zegarka z serii SPORT zaczyna się od 1699 zł brutto (z kopertą 38 mm), by w serii WATCH zwiększyć się w najtańszej opcji do kwoty 2749 zł brutto i sięgnąć…80 000 zł w wersji najdroższej WATCH EDITION. Postanowiłem zweryfikować jak urządzenie sprawdzi się w rejestrowaniu moich osiągnięć sportowych. Na potrzeby testu zakupiłem urządzenie WATCH SPORT z kopertą o wielkości 42 mm. Po dwóch tygodniach testów wiem jakie są jego wady, a jakie zalety.

Przede wszystkim warto podkreślić, że urządzenie nie jest samodzielne i do pełnego działania potrzebuje połączenia z iPhone’m. W związku z tym, by móc korzystaćz WATCH należy zaopatrzyć się wcześniej w telefon od Apple.
Jest to jedynie przedłużenie telefonu, nie zastąpi urządzenia noszonego w kieszeni.

WATCH a ruch

Aplikacja Aktywność Apple Watch
Aktywność jest przedstawiona w formie 3 okręgówPo uruchomieniu, zegarek poprosi o określenie celów, do spełnienia których będzie nas motywował.Cele, przedstawione jako trzy wypełniające się w miarę postępów okręgi, śledzone codziennie przez WATCH to:

Jednym z celów mojego zakupu WATCH było zmotywowanie się do spędzania większej ilości czasu w ruchu i kontrola osiąganych wyników.
W tym zakresie zegarek spełnił pokładane w nim oczekiwania w każdym calu.

– ilość spalonych kalorii,
– ilość czasu spędzonego w ruchu,
– ilość czasu spędzonego na nogach,

Cele przedstawiane są w aplikacji Aktywności. Możemy ustawić częstotliwość powiadamiania nas o postępach każdego dnia. I tu pierwsza niespodzianka.

Aplikacja AKTYWNOŚĆ Apple WATCH
Apple Watch motywuje do osiągania celów

WATCH pilnuje, by każdej godziny w ciągu dnia wstać od biurka i poćwiczyć przynajmniej jedną minutę. Powiadamia nas o tym za pomocą subtelnego „wibrowania” i komunikatu informującego, że nadszedł czas na ćwiczenia.

Po wykonaniu ćwiczeń nagradza nas słowami „brawo!” i przesunięciem paska postępu bliżej określonego celu.

WATCH a treningi
Druga systemowa aplikacja to Treningi. Możemy w nich notować swoje aktywności sportowe. Uruchamiając aplikację określamy typ treningu (np. Bieganie, ćwiczenie na sali).
Możemy określić jego cel, np. długość, ilość spalonych kalorii lub ćwiczyć bez podawania celu. Podczas treningu zegarek wyświetla ilość czasu spędzonego na aktywności, liczbę spalonych kalorii (w ruchu i spoczynku) oraz aktualne tętno.

Po zakończonym treningu, czas spędzony na ćwiczeniach i ilość spalonych kalorii są przekazywane do aplikacji Aktywności.
W aplikacji możemy także wyświetlić kalendarz ze wszystkimi Treningami, które odbyliśmy.

Czy WATCH motywuje do aktywności fizycznej?

Widok aplikacji Zdrowie iOS 9
Ilość kroków wykonywanych przez zakupem Apple Watch

Tak! W 100% tak! Od kiedy noszę urządzenie na ręku zerkam kilka razy dziennie, by podejrzeć swoje postępy.
Urządzenie noszę od 1 stycznia. Poniżej zamieszczam zrzuty ekranu pokazujące ilość kroków wykonanych przeze mnie każdego dnia.
W minionym roku było to średnio 6 700 kroków.
Od kiedy noszę WATCH  moja średnia wzrosła do 10 600 kroków dziennie.
W moim przypadku, po zakupie WATCH ilość kroków pokonywanych codziennie wzrosła aż o 37% !
Moim celem było „słynne”, stawiane za wzór 10 000 kroków każdego dnia.
Jak widać, póki co, dzięki WATCH i mimo zimnej i mroźnej pogody za oknem udaje mi się realizować cel z nawiązką.
Złapałem się na tym, że gdy mam przemieścić się z biura np. na dworzec oddalony ok. 20 minut drogi pieszo, zamiast podjeżdżać komunikacją miejską czy taksówką, wybieram spacer.
Taniej, zdrowiej i jak się okazuje…niekoniecznie dłużej.

Aplikacja Zdrowie Apple Watch
Ilość kroków wykonywanych po zakupie Apple Watch

Czego brakuje w WATCH?
WATCH charakteryzuje się klasą IPX7 ochrony przed wniknięciem wody. Oznacza to, że jest odporny na zachlapanie i kontakt z wodą, ale nie jest wodoszczelny. Można na przykład nosić WATCH w trakcie treningu, na deszczu i podczas mycia rąk, jednak Apple nie zaleca zanurzania go w wodzie.
WATCH nie nada się zatem do śledzenia aktywności sportowej np. na basenie. Można znaleźć w sieci filmy pokazujące, że urządzenie jest wodoszczelne i działa podczas pływania. Natomiast nie zalecałbym tego robić, gdyż zalanie urządzenia powoduje utratę gwarancji (poza zniszczeniem sprzętu). Powstała co prawda aplikacja pozwalająca mierzyć wysiłek w wodzie, ale nie jest ona dostępna w oficjalnym App Store. Przyczyną jest oczywiście fakt, że gdyby Apple dopuścił aplikację, mógłby narazić się na reklamacje od użytkowników, których zegarki przestałyby działać po pływaniu w basenie. Właśnie możliwości pływania na basenie z urządzeniem i śledzenia tym samym postępów najbardziej brakuje mi w WATCH. W pewnym sensie można temu problemowi zaradzić. Po skończonym treningu na basenie notuję „ręcznie” ćwiczenie w darmowej aplikacji RunKeeper. Wtedy ilość spalonych kalorii trafia do systemowej aplikacji Zdrowie i sumuje się ze wszystkimi spalonymi (oraz zliczonymi przez WATCH) kaloriami w ciągu dnia. Z informacji do jakich dotarłem w sieci wynika, że urządzenie od Apple nie jest w 100% dokładne w mierzeniu kalorii i ilości przebytych kroków. Bardziej dokładnymi urządzeniami są np. zegarki i opaski firmy FitBit, stworzone tylko do mierzenia aktywności użytkownika.

Dla kogo nie jest WATCH ?
Ze względu na (małą) niedokładność pomiarów oraz brak możliwości użycia zegarka na basenie odradzałbym WATCH profesjonalistom, którzy chcieliby dzięki temu mierzyć swoje wyniki. Nie oznacza to, że Trener nie może korzystać z WATCH, natomiast rozwiązania firmy FitBit będą dla takich osób zdecydowanie bardziej zadowalające.

Czy warto kupić WATCH?
Jeżeli potrzebujesz motywacji, by ruszać się więcej każdego dnia to jest urządzenie dla Ciebie! Jeżeli amatorsko uprawiasz sport i nie zależy Ci na 100% dokładności swoich wyników zegarek od Apple spełni Twoje oczekiwania. Jeśli dodatkowo chcesz używać zegarka do innych celów, np. do kontroli spotkań w ciągu dnia, szybkiego odpisywania na smsy bez wyciągania telefonu z kieszeni, nie wahaj się przed zakupem.

WATCH spełnił oczekiwania, które w nim pokładałem. Zachęcił mnie do częstszego i dłuższego wysiłku w ciągu dnia. Motywuje mnie do treningów na siłowni i sprawia radość, gdy osiągam określone przez samego siebie cele.

Zdecydowanie polecam najtańszą wersję zegarka z edycji WATCH SPORT. Technicznie zegarek nie różni się niczym od wersji droższych, a jakość materiałów jest naprawdę rewelacyjna. Dla kobiet wystarczy najmniejsza wersja 38 mm, natomiast dla mężczyzn zdecydowanie lepsza będzie nieco większa 42 mm koperta (wielkość koperty wpływa też na pojemność baterii, co przekłada się na nieco dłuższe działanie).
Najtańsza wersja urządzenia 42 mm kosztuje 1949 zł brutto.
WATCH nie zastąpi Trenera Personalnego, natomiast daje jego namiastkę na co dzień.

A jakie są wasze doświadczenia przy używaniu smartwatch’y w sporcie?
Podzielcie się opiniami w komentarzach!

Athletic girl
Dlaczego warto z TrenerGURU

komentarz

Skomentuj