Porady

Są kawosze wśród Was?

Kofeina kojarzy się przeważnie z kawą jednak jest też traktowana jako suplement, po którym często sportowcy mówią o lepszej wytrzymałości oraz wynikach podczas treningu.

Jaka jest rola kofeiny w organizmie w odniesieniu do sportu?

  • pobudza centralny układ nerwowy,
  • wzmacnia siłę skurczu mięśni,
  • umiarkowanie stymuluje wydzielanie adrenaliny,
  • zmniejsza uczucie zmęczenia podczas wysiłku,
  • przyspiesza uwalnianie tłuszczów z tkanki tłuszczowej co daje dodatkowy zastrzyk energii głównie w sportach wytrzymałościowych.

Co mówią na ten temat badania?

  1. Mężczyznom podano 6 mg kofeiny/kg m.c. -> siła mięśniowa wzrosła o 3,5%.
  2. Wytrenowani sportowcy zostali poddani próbie jazdy w jak najszybszym tempie. Spożywając tylko wodę jechali ok. 62,5 min. Po napoju z dodatkiem węglowodanów poprawili swój czas o 1 min. Gdy do napoju dodano kofeinę (150mg), poprawa czasu wynosiła dodatkowe 2 min. Gdy zwiększono ilość kofeiny (do 225 mg) uzyskano najlepszy czas przejazdu.
  3. Kofeina przyjmowana w czystej postaci działa o wiele lepiej niż kawa biorąc pod uwagę poprawienie osiągnięć w danej dyscyplinie.

 

Zgodnie z listą substancji i metod zabronionych w 2016 r. (Światowy Kodeks Antydopingowy) – kofeina nie stanowi środka dopingującego.  Została umieszczona w Programie Monitorującym i nie jest traktowana jako ZAKAZANA (wg. Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie).

 

Jak stosować kofeinę?

Max stężenie w organizmie występuje po 60 min od spożycia kofeiny i utrzymuje się długo ponieważ w organizmie kofeina rozkłada się powoli. Spożycie 300 mg przyspiesza tętno w ciągu 15 min, zaś powrót do stanu wyjściowego obserwuje się nawet po 90 min.

Optymalna dawka kofeiny to 3-6mg/kg m.c. Na każdego sportowca zalecana dawka może zadziałać inaczej.

Oczywiście nie zapominajmy o skutkach ubocznych kofeiny!

Niektórzy sportowcy tolerują ją bardzo dobrze oraz mówią o poprawie wytrzymałości podczas treningów jednak są też sportowcy, którzy skarżą się na mnóstwo dolegliwości m.in. drżenie ciała, palpitacje serca, niepokój, biegunki, duży skok ciśnienia…

Może ktoś z Was stosuje czysty preparat kofeiny? Warto wymienić się spostrzeżeniami i osiągnięciami sportowymi po spożyciu tej substancji.

www.antydoping.pl

„ Suplementy żywnościowe dla sportowców”, wyd. JK, Łódź 2010 r.

 

 

Athletic girl
Dlaczego warto z TrenerGURU