Porady

Aktywni seniorzy – jest ich więcej niż myślicie!

Wzrasta liczba osób „ po pięćdziesiątce”, które uprawiają różne dyscypliny sportu. Regularny ruch w połączeniu z odpowiednim sposobem odżywiania się przedłuża i ułatwia życie.

Zaawansowany wiek nie jest chorobą, chociaż w organizmie zachodzą pewne zmiany spowodowane starzeniem się organizmu. Ale to nie stanowi przeszkody do uprawiania aktywności fizycznej dostosowanej oczywiście do wydolności każdego seniora!

Co powinno się wiedzieć o aktywności fizycznej starszych osób i czego seniorzy powinni przestrzegać?

  • Procesy przemiany materii przebiegają w zaawansowanym wieku wolniej. Zdolność przystosowawcza organizmu i zdolność regeneracji słabną.
  • Zmniejsza się masa mięśniowa. Spada ona mniej więcej z 30-40% masy ciała 40-latka do ok. 15% u osoby 75 letniej. Zwiększa się udział tkanki tłuszczowej.
  • Kości stają się łamliwe, ponieważ zawierają mniej wapnia. Dotyczy to szczególnie kobiet. Do 80 roku życia człowiek traci 25% masy kostnej.
  • Wzmagają się problemy z trawieniem, często spowodowane przyjmowaniem zbyt małej ilości płynu lub niedokładnym przeżuwaniem pokarmu.
  • Słabnie wrażliwość słuchu i węchu, gorzej funkcjonuje zmysł pragnienia.
  • Wzrasta częstotliwość spożycia lekarstw, które mogą się przyczyniać do niedoboru substancji mineralnych np. środki przeczyszczające.
  • Zmniejsza się zapotrzebowanie na energie. Wraz ze wzrostem lat organizm potrzebuje coraz mniej kalorii.

Biorąc pod uwagę wszystkie zmiany zachodzące w organizmie należy dostosować aktywność fizyczną do wieku, występujących chorób, leków oraz wielu innych czynników aby sport był bezpieczny. Najczęściej dla osób starszych zalecane są: pływanie, aerobik w wodzie lub też rowerek stacjonarny – stawy są wówczas mniej obciążone co na pewno jest komfortem dla ćwiczącego.

Seniorzy powinni spożywać świeże owoce, warzywa, surówki, soki, artykuły niskotłuszczowe, więcej przypraw i ziół np. kminek pomagający przy wzdęciach. W związku z tym, że w starszym wieku gorzej funkcjonuje zmysł pragnienia, warto zadbać o odpowiednią ilość płynów izotonicznych, które dostarczą niezbędnych minerałów, witamin a także cukru.

Nie wiem jak Wy, ale ja na siłowni spotykam seniorów, które ośmieszyłyby zapewne nie jedną młodą trenującą osobę 🙂

Jeden z przykładów: Wchodziłam kiedyś na Śnieżne Kotły w Karkonoszach, szłam spacerkiem a tu nagle minął mnie Pan w wieku ok. 75 lat, który od samego początku szlaku po prostu na Śnieżne Kotły wbiegł… Porozmawiałam z nim, okazało się, że bierze udział w wielu światowych maratonach! To było dopiero zaskoczenie…

Athletic girl
Dlaczego warto z TrenerGURU