Porady

Forma w 4 minuty: intensywny trening metaboliczny

Brakiem czasu jesteśmy w stanie usprawiedliwić wszystko, także rezygnację z regularnych treningów. A co jeśli i na to znaleziono sposób, co więcej nie wymaga on poświecenia więcej niż 4 minut z dnia? Wydaje się za mało? Brzmi ciekawie? Zdecydowanie należy to sprawdzić!!!

Tabata to 4 minutowy trening interwałowy, o bardzo wysokiej intensywności. Podczas tego krótkiego czasu naprzemiennie ćwiczymy przez 20 sekund na 100 procent swoich możliwości, nie oszukujemy samego siebie (najlepiej na 110), a przez następne 10 odpoczywamy. 8 takich rund daje właśnie cztery minuty treningu. Oczywiście polecane jest przygotowanie organizmu do wysiłku, poprzez krótką rozgrzewkę.

Metodę opracował już w 1996 roku pochodzący z Japonii i współpracujący z sportowcami przygotowującymi się do Olimpiady dr Izumi Tabata pracujący w National Institute of Fitness and Sports w Tokio.

Skonstruowany przez niego trening nadaje się nie tylko dla sportowców, którym zależy na poprawie wyników, ale także i amatorów, którzy chcą poprawić kondycję swojego organizmu.

Celem treningu jest poprawa zarówno wydolności anaerobowej (beztlenowej), jak i aerobowej (tlenowej), a co za tym idzie – zwiększenie wytrzymałości i wydolności organizmu. W przeciwieństwie do standardowych ćwiczeń aerobowych, możliwe jest spalenie większej ilości tkanki tłuszczowej i podkręcenie naszego metabolizmu.

Bardziej wtajemniczeni znają magiczny skrót EPOC, czyli powysiłkowa konsumpcja tlenu. W prostych słowach, zwiększony dług tlenowy powoduje spalanie tkanki tłuszczowej nawet 24 godziny po zakończonym treningu. My śpimy, a nasza tkanka tłuszczowa dalej się spala, cudownie prawda?

Jakie ćwiczenia wchodzą w skład tabaty? W zasadzie każde, które jesteście w stanei wykonać. Najlepiej sprawdzają się szybkie pompki, bieg bokserski w miejscu, skakanka, jazda na rowerku stacjonarnym, przysiady – najlepiej z ciężarkami lub sztangą, brzuszki, pady z wyskokiem, pompka-przysiad-wyskok itp.

Tabata to wyzwanie dla ambitnych, a wyznacznikiem dobrze wykonanego treningu jest duże zmęczenie i brak sił (a często ochoty) na dalsze ćwiczenia. Początkującym zaleca się wykonywanie tego treningu pod okiem bardziej doświadczonej osoby. Ważne też żeby się nie poddawać, tabata bezwstydnie obnaża stan naszego organizmu, naszą wydolność i kondycję., jednak trenowana regularnie przynosi widoczne postępy i  poprawę stanu naszego organizmu.

Kasia

Athletic girl
Dlaczego warto z TrenerGURU