Porady

Napoje w sporcie

Sygnałem alarmowym informującym, że należy sięgnąć po napój jest pragnienie. Świadczy ono o nadmiernym wzroście ciśnienia osmotycznego w płynach ustrojowych. W sporcie nie wolno czekać na ten sygnał, lecz nawadniać organizm w sposób ciągły w okresie treningów i zawodów.

Ważne jest odpowiednie nawodnienie głównie w trakcie wysiłku długotrwałego. Sportowiec powinien wiedzieć, co, kiedy i jak pić, zwłaszcza, gdy na skutek pocenia się traci po kilka litrów wody dziennie. Sportowcy powinni pić nie tylko wodę mineralną, ale także napoje izotoniczne, aby równocześnie jak najszybciej uzupełniać straty elektrolitów i innych składników. Izotonik łatwo przygotować samodzielnie – wystarczy woda mineralna, sok z cytryny, cukier/miód, odrobina soli i gotowe. Pamiętajmy, że w dostępnych na rynku izotonikach często znajdziemy dodatkowo barwniki oraz inne związki, które są niepotrzebne.

Uzupełnianie wody i składników mineralnych na bieżąco pozwala zachować sprawność fizyczną na dobrym poziomie.

Zmniejszenie masy ciała o 2 % na skutek utraty wody z potem obniża wydolność fizyczną o 20%!!!

Najlepsze są napoje owocowo-warzywne, lub napoje z preparatów witaminowo-mineralnych. Należy unikać napojów gazowanych gdyż „odbijanie się” podczas pracy fizycznej tj. wydostawanie się gazu na zewnątrz powoduje podniesienie się przepony, co utrudnia pracę układu krążenia i oddychania.

Nadmierne ilości napojów również nie są wskazane gdyż duża ilość wody w naczyniach obciąża pracę i osłabia serce, które musi przetoczyć większą ilość płynu. Prócz tego wypłukuje się w ten sposób z tkanek witaminy i związki mineralne.

Pozdrawiam
Natasza

Athletic girl
Dlaczego warto z TrenerGURU