Porady

Przygotowanie sprawnościowe nie tylko dla wyczynowców

Każdy zawodnik niezależnie od tego, czy gra wyczynowo czy amatorsko, powinien znać rolę, jaką odgrywa przygotowanie sprawnościowe w danej dyscyplinie sportu. Tenis jest sportem bardzo wymagającym, nie tylko pod względem technicznym, ale również ze strony prawidłowego przygotowania fizycznego potrzebnego do uprawiania tej dyscypliny.

Sportowiec powinien być świadomym ryzyka poniesienia kontuzji, jakie niesie ze sobą jego dyscyplina, nieważne czy mówimy tu o tenisie, bieganiu czy grze w piłkę nożną. Dlatego kluczowe znaczenie ma wprowadzanie w codzienny trening elementów prehabilitacji, mającej na celu przygotowanie naszego ciała do późniejszego wysiłku i uodpornienie go na przeciążenia, na jakie jest narażony.

Jeżeli chcemy doskonalić się w grze na korcie, powinniśmy pamiętać o bazie, jaką jest nasza sprawność fizyczna.

Dom zbudowany bez solidnych fundamentów szybko przekształci się w ruinę, tak samo nasze ciało bez podstaw prawidłowych wzorców ruchowych podatne będzie na przeciążenia prowadzące do dysfunkcji, które mogą przyczynić się do powstania niechcianego i niespodziewanego urazu. Praca nad naszym ciałem powinna skupiać się na jakościowym podejściu do ruchu. Rozwijając naszą sprawność nie planujmy treningu ilościowo, ale zwracajmy uwagę na jak najlepszą jakość każdego powtórzenia wykonywanego ćwiczenia.

W każdym sporcie istotna jest nauka świadomości własnego ciała i ruchów jakie wykonuje. Na jednym ze szkoleń z zakresu treningu funkcjonalnego poznałam interpretację istoty funkcjonowania ciała, która zmieniła moje podejście do treningu.

Carl Bobath przedstawia funkcjonalną zasadę ruchu, w której „ciało nie wie nic o mięśniach, tylko o ruchu. Podczas nieustannych zmian adaptacyjnych, które zachodzą by utrzymać równowagę podczas ruchu, ciało aktywizuje wiele grup mięśniowych w oparciu o skoordynowane wzorce ruchowe, podczas których mięśnie tracą swoją identyfikację”. Sam ruch jest nawykiem, to jak podnosimy z ziemi siatkę z zakupami czy łapiemy równowagę przy potknięciu się, to wszystko nawyki ruchowe, które zakodowane są w naszym ciele.

Zadaniem trenera jest zbadanie czy wykonujemy te ruchy prawidłowo lub gdzie występuje problem. Kolejny krok to eliminacja tego problemu i nauka prawidłowego wzorca.

Może być to niezwykle czasochłonna praca, wymagająca cierpliwości zarówno po stronie trenera, jak i jego podopiecznego. Jednak obserwując sprawnego, zwinnego, szybkiego i przede wszystkim zdrowego zawodnika, czas staje się nieważny w obliczu jego właściwego przygotowania i możliwości czerpania pełnej radości z gry, pozbawionej dolegliwości bólowych.

Trening funkcjonalny to obszerna dziedzina wiedzy, który skupia się na jakościowej nauce wzorców ruchowych oraz indywidualnym podejściu do potrzeb klienta. Prawidłowe programowanie treningu odgrywa istotną rolę w rozwoju motorycznym zawodnika.

W dyscyplinie tak bardzo złożonej technicznie jak tenis, trening funkcjonalny wspomaga budowanie świadomości własnego ciała, integruje jego dolną i górną część oraz mocny tułów (core). Uczy kontroli ruchów, stabilizacji i rozwija siłę z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała, programuje je, by w pełni wykorzystać jego predyspozycje i możliwości.

Będąc graczem warto zadbać o dodatkowy aspekt aktywności fizycznej, który udoskonali naszą grę na korcie, ale również poprawi komfort życia codziennego.

Athletic girl
Dlaczego warto z TrenerGURU