Porady

Używki i sport?

W tym wpisie poruszę jedynie temat tytoniu i alkoholu – jak działają na nasz organizm? Jak można przez nie zniszczyć sobie sportową karierę?

Kilka punktów, dla których warto zrezygnować z tych „przyjemności” dla lepszych efektów podczas treningów oraz zawodów!

Palenie tytoniu a aktywność fizyczna:

  • Dym upośledza koordynację pracy poszczególnych układów w tym koordynacje ruchową, eliminując palaczy z grona najlepszych sportowców!
  • Powoduje choroby serca, naczyń krwionośnych oraz układu oddechowego co przyczynia się do słabszej wydolności organizmu, zwiększonego ryzyka udaru i zawału.
  • Obecny w dymie papierosowym tlenek węgla wiążąc się z hemoglobiną tworzy karboksyhemoglobinę skutkiem czego zmniejsza się ilość transportującego tlenu powodując szybsze męczenie organizmu.
  • Usuwanie trucizn pochodzących z palenia tytoniu trwa około 15 godzin, przy czym ślady stwierdza się jeszcze po 48-72 godzinach.
  • Nikotyna niszczy witaminę C – przeciwutleniacz, który pomaga nam zwalczać wolne rodniki powstające podczas długotrwałego wysiłku.

Alkohol a aktywność fizyczna:

  •  Wpływa destrukcyjnie na koordynację motoryczną i sprawność psychiczną – szybko wchłaniając się do krwi.
  • Alkohol  niweczy umiejętność do prawidłowego oceniania odległości.
  • Są zawodnicy, którzy twierdzą, że wypity przed zawodami kieliszek czerwonego wina pomaga, ponieważ znosi uczucie tremy. To prawda zanikają hamulce, ale szkodliwe działanie alkoholu pozostaje.
  • Uważa się, że alkohol rozgrzewa. Dzieje się tak ponieważ rozszerza naczynia włosowate i paraliżuje je tak, że przestają reagować na zmiany temperatury otoczenia. Prowadzi do nadmiernej utraty ciepła z organizmu.
  • W sportach motorowych, samochodowych oraz w gimnastyce sportowej może spowodować wypadek i być przyczyną kalectwa bądź też śmierci.

Pozdrawiam
Natasza

Athletic girl
Dlaczego warto z TrenerGURU