Porady

Jak walczyć ze stresem oksydacyjnym?

Wolne rodniki powstają bez przerwy w naszym organizmie. W zależności od rodzaju wykonywanego treningu i czasu jego trwania ich poziom znacznie wzrasta co prowadzi do stresu oksydacyjnego. Powstawanie większej ilości wolnych rodników podczas treningu związane jest mikrouszkodzeniami mięśni, przyspieszeniem oddechu a także z redystrybucją krwi.

Wolny rodnik – cząsteczka posiadająca jeden lub więcej elektronów niesparowanych. Dąży do odzyskania brakujących elektronów ze zdrowej komórki – uszkadzając ją. Wolny rodnik powstaje podczas przemian metabolicznych, stresu fizycznego/psychicznego lub też może być dostarczany z zewnątrz: leki, zła dieta, promieniowanie, papierosy. Skutkiem stresu oksydacyjnego mogą być m.in. miażdżyca oraz nowotwory.

Wiemy już czym są wolne rodniki, teraz trochę o tym jak z nimi walczyć?

Otóż oksydanty zwalczamy antyoksydantami, których w żywności nie brakuje. Do antyoksydantów zaliczamy m.in. witaminy A, C, E oraz selen, cynk, likopen, koenzym Q10. Brak tych składników podczas aktywnego stylu życia może nasilać stres oksydacyjny i zmęczenie mięśniowe organizmu.

Działanie antyoksydantów zapobiega powstawaniu wolnych rodników ale także naprawie zniszczeń jakich już dokonały. Antyoksydanty również zmniejszają stan zapalny w organizmie a także zapobiegają tworzeniu się blaszki miażdżycowej oraz komórek nowotworowych.

W jakich produktach znajdziemy te składniki?

Ryby, świeże owoce, pietruszka, papryka, chrzan, zielone warzywa liściaste, orzechy, oleje roślinne, mango, morela, brzoskwinia, marchew, szpinak, pomidory, brokuły, pestki dyni, brązowy ryż ale to i tak nie wszystko.

Paradoksalnie nie należy jednak dostarczać zbyt dużo antyoksydantów, ponieważ nasila to powstawanie stresu oksydacyjnego – więc gdy dostarczamy z pożywieniem te cenne składniki, nie ma już potrzeby przyjmowania ich z suplementami diety.

Athletic girl
Dlaczego warto z TrenerGURU