Porady

Mleko dla regeneracji!

Mleko to cenny produkt dla organizmu człowieka ze względu na urozmaicony skład substancji budulcowych i regulujących (białko, wapń, potas, fosfor, magnez, wit. A, wit. E oraz wit. z gr. B), które są bardzo dobrze przyswajane przez układ pokarmowy.

Jakie korzyści przynosi spożycie mleka po wykonanym treningu fizycznym?

Naukowcy z Uniwersytetu Connecticut dowiedli, że odtłuszczone mleko spożyte po wysiłku działa lepiej w odniesieniu do odbudowy glikogenu i białka w organizmie niż napoje węglowodanowe. Inni naukowcy dowiedli, że mleko zwierzęce sprzyja syntezie mięśni i ich przyrostowi skuteczniej niż mleko roślinne.

Ponadto badania przeprowadzone na kobietach i mężczyznach, którzy pili mleko przez dwunastotygodniowy program treningowy zwiększało przyrost mięśni oraz ich przystosowanie do ćwiczeń. Co ciekawe zwiększała się również wydolność tlenowa a ilość tkanki tłuszczowej spadała.

Naukowcy z Loughborough udowodnili, że mleko odtłuszczone w większym stopniu poprawia nawodnienie po wysiłku niż woda czy napoje przeznaczone dla sportowców. Spożywanie mleka po treningu pomaga również złagodzić objawy przetrenowania i uszkodzenia mięśni.

Jak to jest możliwe?

Dokładnie nie wiadomo, jednak uważa się, że wydzielane podczas trawienia białka mleka peptydy odgrywają znaczącą rolę we wszystkich wyżej wymienionych zmianach.

Podczas intensywnych, długich treningów konieczne jest uzupełnianie węglowodanów w celu odbudowy zapasów energii dlatego też wskazane jest spożycie miseczki mleka (500ml) z płatkami pełnoziarnistymi i świeżym owocem. Taka mieszanka doskonale regeneruje i nawadnia organizm.

A co z nietolerancją laktozy?

Nietolerancja laktozy związana jest z upośledzeniem trawienia tego składnika zawartego w mleku i produktach mlecznych lub z niedoborem/brakiem laktazy (enzymu, odpowiedzialnego za trawienie laktozy). Nietolerancja laktozy może wystąpić także po antybiotykoterapii, operacjach chirurgicznych w obrębie jamy brzusznej oraz podczas chorób takich jak nowotwory jelit, choroba Leśniowskiego Crohna, Wrzodziejące Zapalenie Jelita Grubego (WZJG). Objawy to m.in. bóle brzucha, biegunki, nudności, wymioty.

Nietolerancja laktozy jest bardzo zindywidualizowana. Są osoby nie mogące spożywać żadnych produktów mlecznych a są również tacy, którzy nie mogą pić mleka jednak tolerują maślankę, kefir czy jogurt. Coraz więcej produktów bezlaktozowych dla osób z nietolerancją laktozy można znaleźć na sklepowych półkach m.in. mleko, masło, jogurty, twaróg, serki homogenizowane, żółte sery.

W aptece dostępne są preparaty laktazy ułatwiające trawienie laktozy z produktów mlecznych. Oczywiście należy je przyjmować mając na uwadze zalecenia lekarza.

Zainteresowanych odsyłam do literatury: „Żywienie w sporcie” Anita Bean

Athletic girl
Dlaczego warto z TrenerGURU