Porady

Dolegliwości związane z przewodem pokarmowym, a probiotyki w diecie sportowca

Wielu sportowców jak i osób aktywnych fizycznie skarży się na różnego rodzaju problemy związane z przewodem pokarmowym, żołądkiem czy też jelitami. Czy Was również dotyczy ten problem? Mówi się, że obecnie od 50 do 70% sportowców boryka się z tego typu dolegliwościami.

Nadal nie do końca poznano mechanizm powstawania tych zaburzeń.

Mówi się jednak, że głównymi przyczynami dolegliwości są bardzo intensywny wysiłek fizyczny czy też chwilowe niedotlenienie jelit. Prowadzi się coraz więcej badań w tej kwestii, co pozwoliło pozwoliło stwierdzić istotną rolę mikroflory bakteryjnej w ich powstawaniu. 

W czasie intensywnego i długiego wysiłku część krwi z przewodu pokarmowego przemieszcza się do mięśni oraz serca, w wyniku czego przewód pokarmowy może zostać niedotleniony a trawienie pokarmów spowolnione bądź wstrzymane. Objawami takiego stanu są znane… Należą do nich m.in. nudności, bóle brzucha, biegunka czy też wymioty, odbijanie i niestrawność. Są to objawy ustępujące zazwyczaj po kilkunastu minutach bądź kilku godzinach, w innym przypadku należy zgłosić się do lekarza. 

Z własnego doświadczenia wiem, że odwodnienie, nieprzemyślany źle zbilansowany posiłek zjedzony w zbyt małym odstępie czasowym od treningu/ zawodów może pokrzyżować plany nie jednemu sportowcowi. Dieta wysokobiałkowa,  czy też taka o dużej zawartości tłuszczy i cukrów prostych w połączeniu ze stresem  oraz stosowanie leków,np. niesteroidowych leków zapalnych może powodować zaburzenia mikroflory jelitowej narażając na wystąpienie niepożądanych objawów wynikających z uszkodzenie naturalnej bariery jelitowej.

Czy możemy sobie jakoś pomóc?

Probiotyki należą do 1 grupy suplementów dla sportowców, która charakteryzuje odżywki i substancje szczególnie polecane sportowcom, ponieważ działają wspomagająco w czasie wysiłku fizycznego. Jak działają na Nasz organizm? 

Po wchłonięciu do jelit, przylegają do jego ścianek co powoduje,  że chronią ścianki jelita przed bakteriami gnilnymi i chorobotwórczymi. Dzięki czemu:

  • zapobiegają biegunkom, 
  • probiotyki wspomagają wchłanianiu witamin i składników odżywczych,
  • zmniejszają podatność na rozwój alergii
  • zwiększają odporność.

W jakiej formie probiotyki będą najlepsze?

Naturalnie bakterie probiotyczne znajdziemy w przetworach mlecznych ( jogurty, kefiry czy maślanka) oraz kiszonkach. Niestety nie mamy świadomości jaką ilość bakterii probiotycznych przyjmujemy. Musimy pamiętać o terminie ich przydatności do spożycia, przechowywać w lodówce itp. Dodatkowo kazeina i cukier mleczny ( laktoza) mogą nasilać nieprzyjemne objawy tj. wzdęcia, gazy itp. Obecnie mamy szeroka gamę probiotyków dostępnych w formie tabletek, proszku czy też kropli przez co stają się optymalna formą podawania bakterii probiotycznych w odpowiednich dawkach. 

Podsumowując, probiotyki w diecie sportowców są w obecnych czasach bardzo dobrą formą wspomagania ich ogólnego stanu zdrowia. Dzięki czemu mogą oni skupić się na treningach i budowaniu swojej siły i wytrzymałości. Indywidualny wybór odpowiedniego probiotyku może mieć kluczowe znaczenie dla zdrowia sportowców i osób aktywnych fizycznie. Ważne jest aby suplementy pochodziły ze znanego źródła.

Diet-etyczna
Dominika Jurkowska
Dietetyk Centrum Wspomagania i Terapii Rodziny 

Athletic girl
Dlaczego warto z TrenerGURU