Porady

Recenzja: Koenzym Q10- działanie, jakiego nie znacie

Skąd brać energię? Znaczenie koenzymu Q10.

W najnowszym numerze Body Challenge natknęłam się na ciekawy artykuł dotyczący działania koenzymu Q10 w naszym organizmie, napisany przez Jacka Feldmana z Nutrition Mauricz Training Center. Ostatnio na jednym ze szkoleń w którym uczestniczyłam również wskazywano na korzystne działanie suplementacji tego związku w określonych przypadkach, m.in. sporcie.

Dlatego chciałam Wam streścić najważniejsze i cenne informacje na temat funkcji oraz działania tej witaminy podobnej substancji na Nasz organizm. 

Czym jest Koenzym Q10?

Koenzym Q10  występować może w dwóch formach: zredukowanego ubichinolu (antyutleniacz) bądź utlenionego ubichinonu. Jest on wszechstronnie obecnym związkiem w naszym organizmie znajdującym się m.in. w mitochondriach komórkowych. Uczestniczy w procesie produkcji energii, wzrostu i regeneracji jak i bieżącego funkcjonowania całego organizmu. Wg,badań stres oksydacyjny powoduje znaczne obniżenie poziomu ubihchinolu, który jest niezbędny do prawidłowego działania m.in. mózgu i serca. 

Dobra wiadomość 😉 nasz organizm w warunkach homeostazy syntetyzuje koenzym Q10, jest to jednak proces złożony i wieloetapowy, do którego przeprowadzenia wymagana jest obecność wielu kofaktorów (witaminy: B2. B3, B6, B12, folianów, witaminy C, kwasu pantotenowego i innych). Z pożywieniem dostarczamy około 10 mg/dzień koenzymu Q10 m.in. z ryb oraz mięsa (w szczególności z podrobów).

Obecny styl życia i środowisko Nas otaczające (toksyny, „śmieciowe jedzenie”, bakterie, wirusy, insulinooporność, choroby autoimmunologiczne i nowotworowe) powodują znaczące niedobory koenzymu Q10 już u młodych osób ( <30 r.ż.). W wyniku czego obniża Nam się odporność, cierpimy na przewlekłe zmęczenie czy też depresję.

Suplementacja 

Zapotrzebowanie na koenzym Q10 jest zależne od bieżącego stanu zdrowia, stresu oksydacyjnego, poziomu aktywności fizycznej i wielu innych czynników. Znacznie wyższą biodostępnością charakteryzuje się forma zredukowana- ubichinol, w związku z czym polecana jest suplementacja właśnie takiej formy. Zwyczajowe dawkowanie mieści się w granicy 25-100 mg ubichinolu/ dzień, w szczególnych przypadkach wzrastając nawet do 200 mg/ dzień. Zaleca się łączne stosowanie suplementacji koenzymem Q10 oraz substancjami wspomagającymi t.j. : PQQ, witaminami z grupy B, cynkiem, magnezem czy też kwasem alfa-liponowym Nie obserwuje się zazwyczaj skutków ubocznych stosowania wysokich dawek koenzymu Q10. Bardzo rzadko dochodzi do wystąpienia reakcji alergicznych, charakteryzujących się problemami ze strony przewodu pokarmowego.

W jednych z badań na sportowcach zaobserwowano pozytywny wpływ suplementacji koenzymem Q10. Po 2 tygodniowej suplementacji 200 mg ubichinolu/dzień doszło do zmniejszenia stresu oksydacyjnego wywołanego ciężkim treningiem fizycznym, poprawił się proces regeneracji mięśni, dostawa substratów do mięśni jak i zmniejszeniu uległo ciśnienie krwi.

Czy macie takie same odczucia jak ja? Uważanie, że koenzym Q10 odgrywa bardzo ważną rolę w odpowiednim funkcjonowaniu naszego organizmu. W związku z czym jest niezbędnych suplementem  dla sportowców i osób aktywnych fizycznie, dla których osiągnięcie optymalnego poziomu wydolności fizycznej jest kluczem do sukcesu!

Diet-etyczna

Dominika Jurkowska

Recenzja dotyczy artykułu „Koenzym Q10- działanie, jakiego nie znacie” z Body Challange grudzień 2016/ styczeń 2017

Tagi
Athletic girl
Dlaczego warto z TrenerGURU