Wywiady

„Co dziś na trening?” Kinga Kubica poleca Kettlebell!

Kinga Kubica – instruktorka StrongFirst i założycielka Centrum Kettlebell Warszawa. Prowadziła treningi m.in. dla: Husaria Race Team (Mistrzów Polski w biegach survivalowych), Boot Camp Polska, Aktywne Lato nad Wisłą. Studentka i stażystka Wyższej Szkoły Edukacji w Sporcie. Autorka tekstów na portale Mim24 oraz PolskaBiega. Właścicielka bloga ‘Co dziś na trening’

Zaintrygowana pewnym postem na jej blogu, postanowiłam porozmawiać z nią o jej pasji i o tym, jak ja mogę skorzystać na mocy odważników kulowych kettlebell 😉

Więcej wspisów o kettlebell w naszym serwisie.

– ‘Wszechstronna siła, moc, gibkość, rozwój ogólnej formy fizycznej, jędrne i wyrzeźbione ciało – a to wszystko dzięki treningowi, robionemu gdziekolwiek jesteś, 1-2 razy w tygodniu, przy pomocy jednego niezniszczalnego narzędzia – odważnika Kettlebell’ – czytam na Twoim blogu. To brzmi zbyt pięknie, aby było prawdziwe, aż chce się przetestować;) Na czym polega fenomen kettlebells?

– Myślę, że fenomen odważników kettlebells polega na ich uniwersalności. Odważniki jedynie są narzędziem, ot zwykłe kule z rączką , do wykorzystania których kluczem są zasady jakich naucza Ogólnoświatowa Szkoły Siły – StrongFirst. Metoda StrongFirst bazuje m.in. na : żelaznej technice, przypięciach, „oddechu siły”, treningu układu nerwowego.

Zaletą treningów z odważnikami kulowymi jest stosunkowo niewielka liczba ćwiczeń. Jeśli osobę która zaczyna trenować zarzucimy za dużą ilością ćwiczeń po prostu się pogubi. Natomiast gdy pozna i opanuje nauczane przez nas techniki bardzo łatwo może dojść do wielu kombinacji które zależnie od doboru przynoszą zamierzone efekty (czy to będzie poprawa mobilności, utrata tkanki tłuszczowej, zwiększenie siły bądź hipertrofia mięśniowa).

Naszą metodą trenują nie tylko światowej klasy zawodnicy, ale przede wszystkim zwykli ludzie, chcący czuć się lepiej. Na zajęciach spotkać można też osoby które przyszły na trening by uzupełnić rehabilitację-trenują typowo zdrowotnie.

U mnie, w Centrum Kettlebell Warszawa trenują przeróżne grupy ludzi m.in. : biegacze długo i krótkodystansowi, zawodnicy OCR, crossfiterzy, fighterzy, kolarze, piłkarze, poledance’erki, matki, nastolatki, osoby po 50 r.ż, fizjoterapeuci a także mamy nawet jednego puzonistę i żołnierza.

Wszyscy Ci Adepci Siły, benefity treningu z odważnikami wykorzystują na co dzień. Jak mówi jedno z haseł StrongFirst „Be whatever you want to be but be STRONGFIRST”…..”

– Jesteś instruktorką StrongFirst (najpierw przeczytałam Strong Fist i pomyślałam, że strach się bać;) na czym polega ta dyscyplina i czym się różni od konwencjonalnego treningu Kettlebells?

– Po części odpowiedziałam już w poprzedni pytaniu  Przede wszystkim stawiamy na jakość, a nie ilość, ogromną uwagę przykładamy do techniki.

W StrongFirst uważamy, że teoria bez praktyki jest tak samo ograniczona, jak praktyka bez teorii. Nasze metody mają podstawy naukowe i empiryczne i są sprawdzone przez profesjonalnych atletów, elitarne służby mundurowe oraz zwykłych ludzi, którzy zdecydowali o tym aby przestać być słabymi.

Kettlebell – (rosyjsk. Girya) – są używane przez rosyjskich sportowców od wieków. Pierwsze wzmianki o odważnikach girya można odnaleźć w rosyjskich słownikach z XVII wieku.

Przytaczając słowa mojego Przyjaciela, Instruktora StrongFirst Artura Kurdyka „ (..) Odkąd trenuje metodą moje ciało zaczęło się zmieniać. Jednak nic nie jest w stanie opisać tego co się stało z moją głową i mentalnością. Stałem się pewniejszy siebie, skierowany na rozwój oraz ciężką pracę nad sobą”.

Nie jest sztuką zmęczyć się treningiem. Trenujemy tak, żeby po wyjściu z Sali czuć że możemy iść zdobywać świat.

–  Kiedy zaczęłaś prowadzić bloga? Powiedz niezorientowanym, co mniej więcej można tam znaleźć:)

– Blog ma 3 lata. piszę tylko wtedy gdy mam ’flow’, a ten posiadam wyłącznie gdy mam wolną głowę i sporo czasu na rozmyślania ( co tłumaczy małą ilość wpisów w porównaniu z zeszłym rokiem haha). Zainteresowanych zapraszam na bloga

– Czym jest Centrum Kettlebell Warszawa? To organizacja zrzeszająca trenerów, czy miejsce, w którym można potrenować kettlebells? Jesteś jego założycielką – jaka jest geneza powstania Centrum?

– Geneza to duże słowo Ogłosiłam nabór i stworzyłam grupę ludzi którzy chcą trenować pod moim skrzydłami. I tak zaskoczyło z pierwszym naborem, drugim i trzecim i wakacyjnymi grupami prowadzonymi we współpracy z m.st.Warszawa.

U mnie w CKB nie ma miejsca na przypadkowość i bylejakość którą można spotkać w sieciowych klubach fitness – u mnie każda osoba może poczuć się zaopiekowana i dopilnowana indywidualny podejściem.

Lubię poznawać osoby które ze mną trenują, ułatwia mi to trafienie w ich potrzeby. Stawiamy na kameralną, przyjacielską atmosferę, mówimy nie anonimowości. Nie chce robić ‘masówki” – dlatego liczba osób na nabór jest ograniczona.

Jako, że moim „konikiem” ze względu na wykształcenie i zainteresowania jest gimnastyka korekcyjna i przygotowanie motoryczne, mobility- te elementy na stałe wpisują się w trening na grupach CKB Warszawa. Z łatwością rozprawiamy się z każdym problemem typu: „bolą mnie plecy od długiej pracy za biurkiem, kolano od biegania, nadgarstek od komputera” , w swojej ofercie mamy fizjoterapeutę który w razie potrzeby zawsze gotowy jest pomóc naszym Adeptom Siły.

– Od czego zaczynałaś swoją przygodę ze sportem?

– A mogę napisać książkę? Próbowałam wszystkiego od biegów długodystansowych (maraton w wieku 19lat), po kulturystykę i pole dance oraz crossfit. Dopiero Kettlebell Hardstyle StrongFirst sprawił, że niczego w treningu mi nie brakowało od elementów wytrzymałościowych po siłę i kalistenikę.  Tu zostanę, bo tu się spełniam i realizuje siebie w 100%.

-Trenujesz Mistrzów Polski w biegach survivalowych; na  czym polega taki trening, przygotowanie do biegu? Od czego trzeba by zacząć, zakładając, że startuje się z poziomu zero? I jak dużo czasu należy sobie zarezerwować na przygotowanie do takiego survivalu?

– W swojej pracy instruktorskiej trenowałam wielu biegaczy OCR, zarówno grupowo jak i indywidualnie. Niestety z moich obserwacji wynika, że ludzie wstają zza biurek z ogromnym zapałem do wystartowania, zrobienia super czasu i pokonania wszystkich przeszkód na biegu survivalowym, a ich start, prędzej czy później kończy się kontuzją.

Jednym z problemów który obserwuje nie tylko u początkujących (u zaawansowanych biegaczy survivalowych też często to „leży”) jest brak stabilizacji, propriocepcji (czucia wewnętrznego) co często wpływa ujemnie na szybkość biegacza, koordynację ruchową oraz przyczynia się do kontuzji ( głownie w obrębie stopa, kostka ,kolano, biodro).

XXI wiek obfituje we wszystko co lekkie, szybkie i przyjemne – nasze organizmy niekoniecznie podążają tym tokiem” rozumowania” Nasze ciało ma bardzo duże możliwości ,lecz ograniczoną szybkość przystosowania do nowych warunków. Zawsze potrzebna jest najpierw adaptacja do ruchu, wypracowanie prawidłowych wzorców ruchowych, nauka (tak!) biegania i poprawa motoryki, wzmacnianie, praca nad stabilnością i mobilnością – to gwarancja bezpiecznego ukończenia startu, pomijając oczywiście sytuacje losowe.

U mnie, w Centrum Kettlebell Warszawa trenująm.in osoby z Husaria Race Team (Mistrzowie Polski w Biegach OCR). Na przykład Wszystkie warianty martwego ciągu jednonóż (LINK DO POSTA NA BLOGU: http://codzisnatrening.pl/cwiczenie-dla-biegaczy-survivalowych/ to genialne ćwiczenie, które pozwoli Ci stać się lepszym, bardziej „ekonomicznym” biegaczem OCR .Jest to też świetna prewencja urazów w tym, nie oszukujmy się, bardzo kontuzjogennym sporcie.

Trening z odważnikami pozwoli zbudować Ci: siłę ( z łatwością pokonasz przeszkody jej wymagające), wytrzymałość ( już nigdy nie zabrakcie Ci tchu na biegu jeśli jesteś w stanie zrobić Snatch Test lub Secret Service Snatch Test ), dodatkowo trening Kettlebell Hardstyle metodą StrongFirst Cię „nie zamuli”- będziesz i szybki i pełen mocy, jednocześnie popracujesz nad stabilnością i mobilnością.

Wbrew pozorom trening biegacza OCR, przynajmniej na początku nie polega na nauce pokonywania przeszkód. Przed pierwszym startem ,uważam, że m.in. 3 miesiące (oczywiście jeśli mówimy o poziomie „zero”) są potrzebne na wypracowanie podstaw a potem trening kierunkowy.

–  Gdybym dzisiaj chciała zacząć trenować w domu, za pomocą odważników kettlebell (mam 8 miesięcznego syna i nie zawsze możliwość wyjścia na trening) – to od czego polecałabyś mi zacząć? Gdzie szukać przykładowych programów treningowych?

– Bez znajomości technik daleko się nie zajedzie. Najrozsądniejszym i najbezpieczniejszym wyjściem w sytuacji, gdy nie masz czasu uczęszczać na regularne zajęcia do którejś z grup Centrum Kettlebell w Twoim mieście, jest pobranie nauki od jednego z Instruktorów StrongFirst na treningu indywidualnym, lub wybierając się na zorganizowane warsztaty w CKB, lub organizowane 2 razy do roku przez CKB Polska ogólnopolskie dwudniowe szkolenie „Intro” . Dopiero po nauce technik polecam kupić oryginalny żeliwny odważnik i trenować w domu. To tak jak z grą na gitarze, sama gitara bez nauki gry na niej, mimo najszczerszych chęci na nic się nie zda.

Zapraszam na nabór do grupy początkującej 3września 2017 info : https://www.facebook.com/events/147313025846839/

– Dziękuję za rozmowę!;)

 

Facebook: @codzisnatrening

www: http://www.codzisnatrening.pl

Athletic girl
Dlaczego warto z TrenerGURU